Hoe staat het met jouw VRAAGVAARDIGHEID?

‘Luistervaardigheid’. Bekijk een willekeurige lijst van competenties en vrijwel zeker komt de competentie ‘luisteren’ erin voor. Niet voor niets, want luisteren is belangrijk. Niet alleen in beroepen waarin client- , medewerker- of klantcontact belangrijk zijn, maar zeker ook in andere beroepen en (privé)situaties. Luistervaardigheid krijgt dus de verdiende waardering.

Maar hoe zit het met ‘vraagvaardigheid’? Het feit dat je nu wellicht denkt: ‘Bestaat dat woord überhaupt?’ zegt wellicht al genoeg. Bekijk maar weer eens die lijst van competenties en de kans is groot dat je er niets vindt over vragen stellen. “Hoezo?” denk ik dan. Luisteren begint toch eigenlijk met het stellen van vragen.  

Ik ben van mening dat, als je de ander de goede vragen weet te stellen en oprecht nieuwsgierig bent naar de antwoorden, luisteren bijna als vanzelf gaat.

Tegen de mensen bij mij aan tafel, zeg ik altijd: ‘Ik heb de antwoorden niet, ik heb alleen de vragen.’ Ik probeer de vragen zo te stellen, dat mensen op een andere manier gaan nadenken over hun probleem en op een andere manier naar een mogelijke aanpak gaan kijken. Heel vaak, hoor ik dan uiteindelijk: ‘Eigenlijk diep van binnen wist ik het al, maar nu hoor ik het mezelf zeggen.’ Dat is de kracht van vragen stellen. Als mensen het zichzelf horen zeggen, de antwoorden zelf bedenken, dan gaan ze er ook veel sneller zelf mee aan de slag. Ook dat is de kracht van vragen stellen.

De juiste vragen stellen is een vaardigheid. Een vaardigheid die je steeds beter kunt leren door bewust te oefenen, te reflecteren en met behulp van goede technieken. Het is lastig. Dat weet ik. Samen met  AlkeVrieling werk ik bewust aan mijn eigen vraagvaardigheid en helpen wij anderen met OpStoom! hierin op weg en er ook steeds beter in te worden.

Naar het overzicht