Een volgende stap in je loopbaan? Gun jezelf de ‘NieuwHuis-mindset’.
Een nieuw huis kopen… Het begint met een sudderende gedachte. Je kijkt eens op Funda, droomt een beetje weg, denkt na over je wensen en soms praat je er voorzichtig over met mensen in je omgeving. Op een bepaald moment zet je de eerste stap. Je maakt afspraken voor bezichtigingen. Je bezoekt diverse huizen, beoordeelt of je er zou willen wonen en wijst ze af totdat…. je een huis tegenkomt waarvan je denkt: ‘Ja, dat is het!’ Je doet een bod en na een lange tijd van onderhandelen blijkt toch dat jullie er niet uitkomen. Ja, het huis is super, maar niet tegen elke prijs. Helaas!
Je zoektocht begint dus weer opnieuw. Bij ieder huis bedenk je hoe het zal zijn om er te wonen en misschien zelfs al hoe je het zou willen inrichten. Word je blij van die gedachte? Pas als je het huis hebt gevonden waar je met een goed gevoel ‘Ja’ tegen zegt en waarbij je op een goede manier de onderhandelingen hebt kunnen afronden, is de koop van een nieuw huis een feit. Niet eerder, want jij hebt de regie.
Het kopen van een huis vraagt tijd, bezichtigingen, een actieve ontdekkingstocht. Vanaf je eigen eetkamertafel kun je immers niet beoordelen of een huis bij je past. Je moet het zien, je moet het voelen. Op ieder moment in het proces kun je nog besluiten om het niet te doen. Dit geldt ook voor solliciteren. Toch hebben veel mensen bij mij aan tafel het gevoel dat ze pas kunnen solliciteren als ze exact weten wat ze willen. De gedachte dat ze mogen onderzoeken, dat ze op elk moment ‘Nee’ kunnen zeggen, geeft vaak al heel veel lucht. Nieuwsgierig netwerken, noem ik het. En dan niet in de zin van ‘jasje, dasje, witte wijn’, maar actief en nieuwsgierig op ontdekkingstocht. Stap voor stap met groeiende inzichten.
‘Het doel geeft richting, de reis bepaalt de bestemming.’
Door de Corona-maatregelen is bezoeken en ontmoeten nu natuurlijk niet/nauwelijks mogelijk. Hopelijk laat je je daardoor niet uit het veld slaan. LinkedIn biedt een encyclopedie van mensen met vele verschillende functies binnen een groot scala aan bedrijven. Benader eens iemand waar je nieuwsgierig naar bent. Ook via mail en (beeld)bellen zijn verhalen te delen.